nasl. tisk s čipko , glazura.

V prejšnjem članku smo si ogledali kako vtiskujemo čipko v mehko glino in kako pobarvamo reliefno vtisnjeno čipko, danes pa bomo prikazali način tiskanja s čipko na keramiko z uporabo glazur.

Tisk je grafična tehnika, ki se najpogosteje uporablja kot tisk na papir, uporablja pa se tudi na vseh drugih podlagah, tudi na glini. Prav umetniški tisk na glini je danes v svetu zagotovo trend, ki nudi umetnikom veliko novih izzivov, saj zaobjema tudi reliefni tisk in se s tem približuje kiparstvu.

Obstaja več načinov tiskanja na glino oziroma keramiko:

Tisk neposredno na nežgano glineno ploščo, – tisk na papir za prenos motiva na ravne keramične površine, – ali tisk s silikonsko ploščo za prenos na neravne površine.

Prikazan tisk s čipko je le ena izmed grafičnih tehnik, saj na keramiki lahko prakticiramo vse grafične tehnike od visokega, globokega, ploskega tiska do pretiskavanj, odvisno seveda od znanja in opremljenosti umetnika oziroma keramika.

Tisk s čipko neposredno na keramičen izdelek (biskvit)

Čipka že sama po sebi deluje kot šablona oziroma matrica, zato s pripravo za tisk nimamo veliko dela. Vendar gre za specifično tiskanje, ki ni povsem enostavno, posebno ne, če bomo uporabili glazuro ali podglazuro. Nanos teh materialov namreč čipko nekoliko zaduši, zato je natisnjena čipka na keramiki nekoliko mehkejšega videza. Jasnejše in ostrejše linije dobimo z uporabimo engobe ali oksidov, kjer delamo drugače od spodaj opisanega. Tudi postopek je daljši, saj moramo izdelek pred glaziranjem še enkrat žgati, sicer bi se nam tisk z engobo ob takojšnjem nanosu glazure lahko luščil, tisk z oksidi pa bi se pri glaziranju lahko zapackal. Pri prikazanem tisku z uporabo glazure na keramiki pa predmet žgemo samo enkrat, tako kot običajne glazirane predmete.

Potrebni material:

  • keramičen izdelek – biskvit
  • čipkasta tkanina
  • svetla in temna glazura ali podglazura
  • čopiči, spužva
  • paleta

Kako delamo:

  1. Na keramičen predmet /enkrat žgan/ s čopičem nanesemo razredčeno belo glazuro. Ko se posuši postopek ponovimo in nanj položimo čipko, da se prilega.
  2. Ponovno pobarvamo z belo glazuro, da čipka stoji na mestu in da se ne premika.
  3. Čez to nanesemo s spužvo ali ploščatim čopičem( npr. rjavo) glazuro.
  4. Še enkrat nanesemo rjavo glazuro.
  5. Počakamo, da se plasti posušijo.
  6. Nežno odstranimo čipko.
  7. Žgemo pri temperaturi okrog 1.000 ℃

GRAFIKA, GRAFIČNE TEHNIKE

Grafiko širše delimo na industrijsko, umetniško in računalniško oz. digitalno.
Med seboj grafiko razlikujemo po načinu izdelave matrice, oziroma po načinu odtiskovanja iz obdelane matrice. To imenujemo grafične metode oziroma grafične tehnike.

To so štiri osnovne grafične tehnike:

1.VISOKI TISK.

Barva se odtiskuje na tiskarsko podlago iz visokih, dvignjenih delov matrice. Barva se pri tiskanju nanese le na zgornje, visoke površine na plošči (lesorez, linorez, rezanje v mavec, tisk s pečatniki, tisk s šablonami, kolažni tisk kolagrafija, visoka jedkanica, visoki barkrorez, gravura v plošče pvc, tisk iz naravnih materialov)

2. GLOBOKI TISK

Barvo vtiramo v poglobljene – izdolbene ali izjedkane dele matrice. Nato se odtisne pod visokim pritiskom na nosilec tiska. Dobimo reliefno izbočene črte ali površino( bakrorez, bakropis, suha igla, mezzo tinta, punktirana tehnika, gravura v plastično maso, jedkanica, akvatinta, tehnika mehke prevleke (vernis mou) izkrušenka (reservage). Pri glini lahko izvajamo nekatere tehnike le na nežgani glini.

3. PLOSKI TISK

Matrica nima različnih višin, temveč je barva nanešena na ravno površino. V umetniški grafiki v tej tehniki najbolj poznamo litografijo (litografija, ofsetni tisk).

4.TEHNIKA PRETISNEGA TISKA

Gre za sitotisk in tisk s šablonami. Matrico naredimo sami, tako da na mrežico na nekaterih delih nanesemo barvo, na drugih delih pa mrežico zapremo z emulzijo ali šablono, ki ne prepušča barve. Postopek tiska in barve lahko ponavljamo. Nekaterih avtorjih sem uvrščajo tudi tehniko fotopostopka.

Tekst in foto: Maja Matilda Remic, 21. 12. 2020